Eindelijk een volgend stukje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ella Meems - WaarBenJij.nu Eindelijk een volgend stukje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ella Meems - WaarBenJij.nu

Eindelijk een volgend stukje

Blijf op de hoogte en volg Ella

18 Oktober 2017 | Suriname, Paramaribo

Eindelijk weer, ik heb wel stukjes geschreven maar liep steeds vast. Had vrijdag een mail gestuurd naar waarbenjij en vandaag antw. gekregen dat er gewerkt word aan de problemen en dat ik niet de enige ben. Dus opnieuw een poging.

Ondertussen is er natuurlijk weer veel gebeurd en heb ik veel geleerd.
Ik weet nu dat de Chinese nagelstylisten, eigenlijk gewoon hobbyisten zijn, en dat hoeft dan niet direct te betekenen dat ze niet goed zijn maar dat betekend het hier over het algemeen wel. Bovendien praten de Chinese mensen hier alleen chinees ondanks dat ze hier al generaties wonen. Met ze in gesprek gaan lukt gewoon niet. Op hun mobiel laten ze vanalles zien wat ik misschien wil vragen of vertellen. Ze beginnen met je aan te wijzen dat je kan gaan zitten, dan laten ze prijs zien op hun telefoon, vervolgens roepen ze dat er iemand komt, ik denk dan dat er iemand komt die mij wel kan verstaan. Nederland of Engels, maakt mij dan niet zoveel uit. Beiden gaat mij beter af dan het Chinees. Maar nee, er komt iemand met kleurenkaart. Eind van verhaal is dat ik met zeer flexibele nagels, wel gelakt, en bloedende vinger de deur uitga en nog meer moet betalen dan wat ze lieten zien. ( 3 euro, maar toch)
Diezelfde avond beleef ik weer iets, wat heel lastig uit te leggen is maar waardoor ik mij toch 2 x beetgenomen voelde die dag.
Ik heb met mijzelf weer nieuwe afspraken erbij gemaakt( mag ze wel allemaal op alfabetische volgorde opschrijven in een afspraken boekje): ik ga niet meer bij Chinesen de winkel in als ik niet in het Nederlands word aangesproken. Ik moet mij minder verantwoordelijk voelen voor problemen die de mijne niet zijn.
Toen ik het daar met Abel, mijn huisgenoot en met Inez, mijn collega vrijwilligers over had, vertelden ze mij dezelfde ervaringen te hebben. Abel is Nederlandse blanke jongen van 18 jaar, Inez is Surinaamse van 52 jaar die op de laatste 7 jaar na in Nederland heeft gewoont.
Maar goed, als het niet erger word dan dit? Ach dan valt het best mee. Ik wilde tenslotte iets totaal anders

  • 18 Oktober 2017 - 14:09

    Eline:

    Een bloedende vinger??? Wat hebben ze dan gedaan?!
    Wel lastig communiceren zo, gelukkig kost het maar 3 euro haha.
    Goed om gewoon niet meer zulke winkels in te gaan..
    Dikke kus Jelmer Eline en Wilco

  • 19 Oktober 2017 - 15:15

    Mama:

    Fijn dat je het naar je zin hebt. Het is toch wat met bedriegers. Ik ben verwend vandaag met kaarten en bloemen. Liefs mama.

  • 19 Oktober 2017 - 21:35

    Alie:

    Hoi Ella. Ik merk het al, men is nooit te oud om te leren

  • 19 Oktober 2017 - 21:39

    Alie:

    Nou, ik merk het ook. Er komt maar 1 zinnetje. En ik had toch echt meer geschreven

  • 19 Oktober 2017 - 21:45

    Alie:

    3e keer. Zodra ik een emo plaats verdwijnt zowel die emo als ook alles wat ik daarna heb geschreven, als ik mijn reactie plaats. Ik had gevraagd naar de vrucht op de foto bij jou vorige verslag. En of je vreemde/inheemse vruchten en groenten hebt gehad. Nou, groeten, alie

  • 20 Oktober 2017 - 11:27

    Ella:

    Alie dat is een Sterappel. De ondertiteling word niet opgepakt bij deze foto.
    Is heel zoet. Zo zoet dat de binnenkant gewoon kleeft. Als foto,s makkeler zouden oplossen zou ik ook foto van de binnenkant laten zien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Februari 2018

Lang geleden

31 December 2017

Einde van het jaar.

16 December 2017

Het lijkt.........

05 December 2017

4 december

20 November 2017

Lang geleden.
Ella

Actief sinds 28 Aug. 2017
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 18819

Voorgaande reizen:

23 September 2017 - 13 Maart 2018

Suriname

28 Augustus 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

28 Augustus 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

28 Augustus 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

28 Augustus 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: