Weekend weg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ella Meems - WaarBenJij.nu Weekend weg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ella Meems - WaarBenJij.nu

Weekend weg

Blijf op de hoogte en volg Ella

09 Oktober 2017 | Suriname, Paramaribo

Ik ben het weekend weg geweest. Ik heb via een touroperator een reisje geboekt van 2 dagen naar Nickerie. Dat ligt aan de westkant van Suriname op een paar km van zee.
Het gebeid wat ik bezocht heb heet Bigi Pan. Dat is een groot meer met daarin staat een paar lodge’s op palen.
Er is dus een boot nodig om daar te komen.
Dit is een mooi natuur gebied met heel veel verschillende soorten vogels.
Ik heb onder anderen de rode ibis gezien, daar heb ik een paar veren van, en natuurlijk foto’s op mijn camera staan. Voor hier kan ik alleen de veren laten zien. Maar jullie begrijpen dat de kleur zeer opvallend is. Het was dan ook een genot om ze zo in de natuur tegen de blauwe lucht of de groene bomen te bewonderen.
Deze vogels zijn erg schuw en vliegen als eerste vogels weg.
De zilverreiger is ook een prachtige vogel. Verder nog een Amerikaanse ijsvogel, Amerikaanse buizerd, de visadelaar en veel verschillende steltlopers gezien. Het natuurgebied is een mangrove gebied en heeft veel ondiepe stukken water waar de vogels verblijven.
We zijn s’avonds nog met de boot op pad geweest om kaaimannen te spotten, dan heb je een koplamp op, de mijne scheen best ver, en dan ga je af op 2 glinsteren de oogjes in het water en vlak bij de waterkant. Waterslangen kan je vinden in de bomen net boven het water en ook dan af gaan op de glinsterende oogjes.
Vervolgens de nacht door gebracht in een kamer met wc. Verder geen luxe. De badkamer moet je delen en we hadden de pech dat de douche het niet deed, we kregen een emmer met water en een schaaltje. Ging prima, al doe je er wat langer over dan gewoon douchen.
Volgende morgen lekker ontbijten en daarna weer in de boot maar nu de laatste 4,5 km naar de zee. Bij de zee kan je niet komen, daarvoor heb je namelijk wel een km breed modder, donkere zachte modder. Wij gingen daarin. Bij de 2e stap tot de heupen erin zakken en dan gewoon achter of voor uit vallen.
Van top tot teen in de modder gewenteld. Heerlijk.
Als het dichtbij was zou ik zo nog wel een aantal keer willen gaan. Onze gids heeft, nadat hij zijn handen een beetje schoon had een paar foto’s gemaakt. En, sorry, die komen hier niet op te staan. Haha.
Nickerie ligt ongeveer 350 km van Paramaribo en daar ga je met een taxi naar toe. Daar reizen gelijk ook anderen met mee. Op de heenweg stapte er een ouder echtpaar van 78 en 75 jaar in die al 23 jaar in Nerderland wonen. Ze zijn naar nerderland gekomen omdat de man ziek was en alleen in Nederland geopereerd kon worden en ook de nabehandeling is in Nederland dus zijn ze gebleven. Deze lieve mensen hebben mij onderweg veel verteld over de geschiedenis van Nickerie en omgeving. Ze hebben mij ook laten delen in eten wat ze meegenomen hadden. Eindelijk de Surinaamse gastvrijheid ervaren.
Hoelang je over de rit doet ligt eraan hoeveel mensen ermee gaan en hoever ze uit elkaar wonen en in welke volgorde je afgezet word. Heenreis was ik de 2e persoon die instapte en de eerste die eruit ging. Reistijd was 5 uur. Waarvan 2 door paramaribo( chauffeur kon sommige adressen niet vinden).
Terug was ik de eerste en vlak na mij kwam er een gezin van 4 in. Ik was de laatste die eruit ging. Totale reistijd was 3,15 minuten. Deze chauffeurs houden van hard rijden. Tussen de 140 en de 160 km per uur rijden ze over een gewone 2 weg. Geen vluchtstroken, wel iets breder, hier rijden ook de bromfietsers op. Meeste tijd mag je 80 km rijden en dat is dan gelijk ook het snelste wat is toegestaan in Suriname op de wegen. Maar niemand die je aanhoud en anders duurt de reis te lang.
Deze wegen zitten vol met kuilen en gaten en zijn op heel veel plaatsen opgelapt maar ze rijden zo hard dat je niet in de gaten komt maar alleen de randen raakt.
Deze taxi’s rijden dagelijks op en neer naar Paramaribo.
In de dorpjes liggen meerdere hoge verkeers drempels waardoor ze wel moeten afremmen.
Toeteren doen de chauffeurs bij heel veel gelegenheden: bv als ze inhalen laten ze dat ruim van tevoren weten zodat anderen aan de kant van de weg gaan rijden.
Ondanks de snelheid heb ik mij niet onveilig gevoeld.

Vandaag weer gewerkt. En alles liep op rolletjes.
Morgen is het een nationale feestdag, ik ga wel werken. S’middags maar iets leuks op zoeken.

  • 09 Oktober 2017 - 23:26

    Erika:

    Jaaaa vol verwachting uitgekeken naar je verhaal. En nu wachten op je foto's (ja alle foto's). Het klinkt echt heerlijk allemaal. Xxx

  • 09 Oktober 2017 - 23:33

    Mariël :

    Leuk mam, wat een avontuur! :)
    Haha ik keek er ook naar uit Erika! Ik wou eigenlijk gaan slapen, maar toch nog even snel je verslagje lezen!
    Werkse maar weer!
    Xx

  • 09 Oktober 2017 - 23:36

    Ella Meems:

    Foto’s volgen nog. Soms heb ik op mijn MOB geen internet en soms op de tablet niet en dan kan er niet gesynchroniseerd worden.

  • 10 Oktober 2017 - 08:15

    B&b:

    Wat een heerlijk verhaal ! Wilco zal toch wel trots zijn op je vogel spotterij

  • 10 Oktober 2017 - 14:40

    Anneke:

    Wat een mooi gebied Ella, bijzonder al die dieren die je dan ziet. Mooi dat je naast je werk, ook leuke ontspanning zoekt. Mooi verteld!

  • 11 Oktober 2017 - 16:02

    Eline:

    Super leuk om te lezen mam.. wat een bijzonder land..
    Ben benieuwd naar de foto's

  • 12 Oktober 2017 - 09:30

    Aly:

    Leuke ervaringen Ella.
    Die modderfoto's lijken me erg leuk :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Februari 2018

Lang geleden

31 December 2017

Einde van het jaar.

16 December 2017

Het lijkt.........

05 December 2017

4 december

20 November 2017

Lang geleden.
Ella

Actief sinds 28 Aug. 2017
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 18846

Voorgaande reizen:

23 September 2017 - 13 Maart 2018

Suriname

28 Augustus 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

28 Augustus 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

28 Augustus 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

28 Augustus 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: