4 december - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ella Meems - WaarBenJij.nu 4 december - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ella Meems - WaarBenJij.nu

4 december

Blijf op de hoogte en volg Ella

05 December 2017 | Suriname, Paramaribo

Morgen word er sinterklaas gevierd in Nederland. Hier hoor ik er niets over, hoewel veel mensen het wel kennen.
Pepernoten zijn hier wel te koop. Heb ze nog steeds niets gekocht.
Kerst komt dichterbij, ik zie de versiering hier. Een arrenslee en sneeuwpop in de winkel, versierde kerstbomen bij het zwembad maar verder komt het bij mij nog niet echt op gang. Bij kerst hebben we zo,n sfeer om heen gebouwd, die met donker, lichtjes , knus, kou en familie te maken heeft. Hier klopt dat plaatje niet. Blijft voor mij dus de viering van de geboorte van Jezus Christus over. Bij de oorsprong van het feest dus.

Of de hitte goed te doen is? Ja prima. Ik denk dat ik niet echt meer anders wil. Ik mis de kou, warme kleren en onder een warm dik dekbed liggen helemaal niet. Ik denk vaak: wat heb ik het altijd koud gehad! En wat loop je dan met gespannen schouders!
Als ik kon zou ik de warmte mee naar Nederland nemen.

De weekenden breng ik steeds in het binnenland door.
Vorige week bij de Suriname rivier, dit weekend bij de Caroline kreek. Beide keren maar 1 dag. Eten kopen we onderweg bij een watung, hangmatten hangen we op in een hutje en dan zwemmen we er nog bij. Ik val vaak in slaap in de hangmat. Ik wil dan ook nog een x een nacht slapen in een hangmat. Ben benieuwd of het nog fijn is als je een hele nacht erin moet doorbrengen.
Ben nog in Domburg geweest en we zijn door Berlijn gereden. Je komt nog eens ergens hier in Suriname.
Vrijdagavond ben ik mee geweest naar een bruiloft van een Hindoestaanse bruidegom en een creoolse bruid. ( creolen zijn de afstammelingen van de slaven uit Afrika). Ging heel formeel, waren veel mensen en er word gegeten, rijst en rijst en bami( lijken spaghetti slierten, zit klein beetje groente door en het is wat gelig..) daarnaast nog kip en vis.
Zaterdagavond werd ik meegenomen naar een jaardagsfeest, ook daar word gegeten. Bijna hetzelfde. En er werd gedanst op de speciale Surinaamse manier. Daar heb ik natuurlijk aan mee gedaan. ( ik kan er natuurlijk niets van maar.....dat maakt niemand wat uit. Beide feesten weer een belevenis.
Naast rijst, bami,kip en vis zijn er bij de warung,s ook lekkere hapjes te koop: bakkabana( in de lengte, plakjes gebakken banaan in een deegjasje, gevulde flesjes( rood van kleur, gebukt met kokos, kip en suiker oid) is heel zoet, erg lekker, kaaiman spiesjes, smaakt als kalkoen, loempia, gevuld met Surinaamse groenten, en een bananenblad gevult met kleefrijst en kokos.
Deze hapjes heb ik dit weekend geproefd. Alles was lekker.
Ik voeg nog wat foto,s toe als het lukt. Kijk dan gelijk even op alle foto's want ik heb er volgens mij nog een paar bijgevoegd obij andere verhalen.
Tot zover mijn avonturen hier. Ik geniet hier en krijg het steeds meer naar mijn zin, ben blij dat ik nog een poosje mag blijven.
Hoewel.........mijn visum nog steeds niet is goed gekeurd. :-)

  • 05 December 2017 - 13:40

    Anneke:

    Zon en lekker eten ja dat maakt het leven goed! Maar alle gekheid op een stokje! Blij om te lezen dat je leuke dingen, langzamerhand went. De ervaringen die je op doet. Ook het feest van de geboorte van Jezus Christus, wordt daar anders gevierd maar in jouw hart vast hetzelfde! Groet van ons

  • 06 December 2017 - 13:59

    Marianne :

    Ow, zo lekker warm, heerlijk, warm tot op je botten en dat continue. Da's idd genieten al! Ja, ik heb een paar nieuwe foto's gezien. Wat een uitstapjes, leuk hoor! En veel nieuwe mensen leren kennen. En kerst vieren, dan kom je weer bij de wortels terecht

  • 06 December 2017 - 14:01

    Marianne :

    He, mijn bericht is nu ook niet helemaal geplaatst,grr.

  • 06 December 2017 - 20:00

    Alie:

    Ha Ella. Wat een prachtige foto's staan er weer bij. Wat een kleuren. En vast ook allerlei geuren. En proeven van bijzondere hapjes/smaken. Mmmmmjammie. Leuk ook om jou op foto's te zien. En wat prachtig dat je feesten kunt meebeleven. Dat lijkt me geweldig. Zo kun je allerlei meekrijgen van het echte Suriname. Toch? Wij hebben zaterdag een feestje. Dirk en Anneke regelen alles en wij komen en gaan ook lekkere hapjes en drankjes nemen.... Zwemmen in de regen. Is zwemmen lekker fris of is het water ook warm? Kou buiten is niet leuk. Afgelopen zaterdag berekoud, een eindje gefietst. Wel heel mooi buiten, met rijp aan de bomen. Dat heeft de Here mooi bedacht, denk ik dan altijd maar. Binnen bij de houtkachel is dan wel weer lekker. Die branden we niet als het buiten warm is. Nou, het ga je weer goed. Liefs, Alie

  • 12 December 2017 - 20:32

    Hilde Koops:

    Hoi Ella.

    Ja neem de warmte maar mee naar Nederland straks. Want hier is het nu op moment is het hier heel veel sneeuw gelukkig vandaag wordt het al minder kou doet mij ook niet goed.
    Van mij mag het wel weer wat warmer worden. Nog veel plezier daar en een prettige feestdagen van mij toegewenst Groetjes Hilde Koops

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Februari 2018

Lang geleden

31 December 2017

Einde van het jaar.

16 December 2017

Het lijkt.........

05 December 2017

4 december

20 November 2017

Lang geleden.
Ella

Actief sinds 28 Aug. 2017
Verslag gelezen: 630
Totaal aantal bezoekers 18840

Voorgaande reizen:

23 September 2017 - 13 Maart 2018

Suriname

28 Augustus 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

28 Augustus 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

28 Augustus 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

28 Augustus 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: