Einde van het jaar. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ella Meems - WaarBenJij.nu Einde van het jaar. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ella Meems - WaarBenJij.nu

Einde van het jaar.

Blijf op de hoogte en volg Ella

31 December 2017 | Suriname, Paramaribo

December is een maand waarin we terug kijken.
Begint al met 5 december. Een feest over een man van lang geleden. Wel een leuk feest. Helemaal als je kind bent. Al die kadootje die je dan krijgt. Of de pepernoten en ander snoepgoed.
Hier in Suriname noemen ze het kinderdag. Bij Betheljada hebben ze muziek met leuke kinderliedjes opgezet en de bewoners kregen allemaal iets lekkers.

Kerst is een feest dat we de geboorte van Jezus Christus herdenken. We blijven dan niet stilstaan bij dat kleine baby'tje nee gelukkig niet. Hij heeft ons een toekomst gegeven. Wel lang geleden, maar gelukkig geld de belofte van toen ook nog voor ons. Kerst vieren we vaak gezellig met de familie en lekker eten en drinken hoort natuurlijk ook bij een feest. Ik heb hier de kerst niet met mijn familie kunnen vieren maar heb wel lekker gegeten bij Inez. En natuurlijk voelde het heel anders aan dan in Nederland waar het koude en donkere dagen zijn. En eigenlijk zie ik dat er hier ook met lichtjes en nep-sneeuwpoppen en herten en kerstbomen word gevierd. Besef nu eigenlijk pas dat we in het noordelijk halfrond zo'n sterke traditie hebben opgebouwd dat het hier word nagedaan. Vreemd eigenlijk en dan te bedenken dat Jezus in Israël is geboren waar geen sneeuw of rendieren zijn. Waar het niet zo koud is en waar ze ook geen lange winternachten kennen. Daarin zie je dus dat het vroeger, lang geleden een ander feest heeft vervangen. De zonnewending.
Dat dat pas in Suriname echt tot mij doordringt.

Vandaag is het de laatste dag van het jaar 2017. Ook een dag waarin we vaak terug kijken op wat het jaar je heeft gebracht.
Nu is er veel te doen in de stad. Er worden veel lange slierten rotjes afgeknald en dat is al vanaf vrijdag. Bijna elk bedrijf doet dat op de laatste werkdag van het jaar. En winkeliers doen het gezamenlijk. Maar dan wel heel veel. Oordopjes het je echt nodig. Helaas is het hier ook de regentijd en dat heeft het de laatste week veel gedaan. Vandaag is het zelfs een hele dag regen.
Ik ben naar het centrum geweest en heb daar een feest meegemaakt van harde knallen en muziek. A 2 uur weer naar huis gegaan. Wij waren helemaal nat en vies. Gelukkig had ik alleen een hempje en korte broek met teenslippers aan dus zo erg was het niet. Vanavond ga ik ook nog het centrum in om af te tellen op het plein van de onafhankelijkheid waar de grote kerstboom nog staat.

December heeft mij ook weer een gezonde kleindochter gebracht. Lisa, een mooi, gezond meisje die ik alleen via beeld kan bewonderen en pas als ze bijna 3 maand oud is kan vast houden, als ik gezond thuis mag komen en zij ook gezond mag groeien. En wat ben ik blij en God dankbaar met Eline en Wilco, dat alles zo goed is gegaan. Want we hadden best zorgen.
Is het moeilijk om hier te zijn en niet naar je kind en kleindochter te kunnen? Ja echt wel.
Ik voeg nog wat foto's toe.

• 31 December 2017 - 22:26

Anneke:

Ella wij hopen ook dat je gezond en wel in maart 2018 weer bij ons allemaal weer terug mag komen. En dat je daar nog een mooie tijd zal hebben. Wij wensen jou veel heil en zegen toe in het nieuwe jaar. Dat God jou nabij zal zijn. Veel liefs Dirk en Anneke

• 31 December 2017 - 23:16

B&B:

Wat zal het raar zijn om in de koude decembermaand in de warmte te zijn.. dat klopt echt niks meer... hier trouwens ook 10graden nu, dus veel te warm voor deze maand vind ik.
    En dan het wegtikken van 2017 en een nieuwe start. Ben ik ook altijd wat nostalgisch over..
    Vanmorgen een mooie preek gehoord, over leven in advent.. in afwachting of verwachting ... als wachters op de muren: klaar voor de komst van Hem..
    Vond ik wel een mooie gedachte.. en tegelijk lastig..
    We wensen jou nog een mooie tijd toe , gaaf dat je dit doet. Zo waardevol,om te lezen , ook via Facebook hoe belangrijk jullie zorg en steun is.
    Veel sterkte, veel energie ! En veel liefs Bé en Bets en Leon en Jurgen

• 31 December 2017 - 23:16

B&B:

Vond ik wel een mooie gedachte.. en tegelijk lastig..
    Veel sterkte, veel energie ! En veel liefs Bé en Bets en Leon en Jurgen

• 01 Januari 2018 - 21:58